District Noord had een geweldig jaar evenement georganiseerd, getuige onder anderen dit uitbundige zangkoor en orkest.

 

 

Ook leuk om te zien een Drone video van het Jaarevenement.

 

Vrijdag 26 augustus

In 2017 waren wij al eens in het laatste weekend van augustus te gast in de regio Noord voor  het landelijke jaarevenement van de HAV. Destijds in het toen splinternieuwe Van der Valk-Hotel in Eelderwolde. Het aantal deelnemers vanuit met name het westen was wat lager, temeer omdat er vanuit het westen toch wel een barrière ligt om honderden kilometers en bijna drie uren te rijden naar het Van der Valk Hotel in Eelderwolde nabij Groningen. Toch waren er enkele deelnemers helemaal uit het westen gekomen met vooroorlogse oldtimers, w.o. Piet de Wit met zijn A-Ford Tudor cabrio uit 1931. We hebben de indruk, dat het aantal deelnemers vanuit de overige regio’s redelijk stabiel is. We zagen oude bekenden komen, maar ook een aantal onbekende oldtimers. Oldtimers in een grote verscheidenheid in formaat, bouwjaar en land van herkomst. Er waren veel indrukwekkende ook vooroorlogse bijzondere bolides, w.o. de Rolls-Royce Phantom I Boattail uit 1929 uit Montfoort.

We waren al eerder in dit hotel ondergebracht. Het hotel ligt nabij de A7 en beschikt over een ruime parkeergelegenheid met zicht op de auto’s vanuit de kamers. We reden door een voor de gelegenheid “opgeblazen” toegangspoort op het voor de HAV gereserveerde en bewaakte gedeelte van het parkeerterrein met tevens veel ruimte voor de vrachtwagens, campers en moderne auto’s met aanhangwagens. Ook is de locatie een goed uitgangspunt voor de ritten tijdens het weekend.  

Na een ontvangst door DC Hans Rump en het in ontvangst nemen van alle bescheiden w.o. het rallyschild en het routeboek en het inchecken konden we aan de koffie en thee en een toepasselijk HAV-gebakje en kennis maken met de overige deelnemers.

Na het installeren in de ruime kamer stond er ’s avonds voor het gehele gezelschap een buffet gereed in een separate zaal, gevolgd door een smakelijk ijsbuffet. Vooral bij het ijsdessert waren in no-time de diverse schalen weer leeg. De 6-jarige kleindochter van Ank de Boe, Rosalie uit Noord-Holland en de 10-jarige Mees Alblas uit Zuid-Holland hadden elkaar al snel gevonden.

Het hoofdbestuur bij monde van Reyer Gerritsen complimenteerde het organisatieteam en deelde mede, dat het hoofdbestuur besloten heeft om het volgende Jaarevenement door district Noord-Holland te laten organiseren in het tweede weekend van mei 2023. Hierop ontstond veel commotie in de zaal, vooral onder de aanwezige moeders en grootmoeders. Op een tweetal grote schermen werd het programma voor het weekend getoond en nog eens enkele malen door Hans Rump na zijn welkomstwoord mondeling toegelicht met de nadruk om toch vooral ’s morgens na het ontbijt en direct na de briefing om 09.00 uur om organisatorische redenen direct te starten.

Zaterdag 27 augustus

Op zaterdag had een aantal deelnemers zich in bij hun voertuigen passende kledij gehesen, zoals de volledige familie Alblas met de kinderen Jelle en Mees in hun DKW F93 uit 1958 en Els van der Horst met de Pontiac Silverstreak Convertible uit 1940.

Zoals Hans Rump in zijn voorwoord in het routeboek schrijft wil de regio Noord ons in twee dagen kennis laten maken met de regio Groningen/ Friesland/ Drenthe met de nadruk op zaterdag van “Zoet naar Zout” en op zondag van “Klei naar Zand”.

Tijdens de briefing werd de rood-wit geblokte startvlag getoond door Hans Rump.

De verwachtingen waren hoog gespspannen en we waren benieuwd wat het organisatieteam voor ons in petto zou hebben. Voor deze dag was een route van in totaal 113 km. in het routeboek opgenomen. We reden na het ontbijt en de briefing naar het zogenaamde Westerkwartier van de provincie Groningen over kleine weggetjes door een landelijk gebied en diverse plaatsjes met namen als De Poffert, Enumatil over het Hoendiep, Niekerk naar Grijpskerk. In Niekerk was een omleiding in verband met de 40e braderie/jaarmarkt. In Grijpskerk konden we bij de firma Zwama op een 70-tons weegbrug de auto met inzittenden laten wegen. Voorafgaand was verzocht om een schatting op papier in te leveren, zodat naderhand vastgesteld kon worden, welke schatting het dichtst het werkelijke gewicht benaderde voor een prijs. Op het terrein kon tevens van de koffie genoten worden, verzorgd door Hotel Aduard.

Na deze stop ging de route verder door Friesland door o.a. Munnekezijl en door het Nationaal Park Lauwersmeer. Dit was recentelijk in een aantal televisieprogramma’s uiteengezet.

Verder reden we via Ezumerzijl en Anjum over de op 23 mei 1969 gesloten Afsluitdijk van het Lauwersmeer (voorheen Lauwerszee), de H.M. Gerbrandy wei, om naar de haven van Lauwersoog te rijden. Hier werden we niet alleen verrast met een lunch in het Waddenpaviljoen De Noorman nabij de kop van het havenhoofd met uitzicht op de Waddenzee en het eiland Schiermonnikoog, maar tevens op een optreden van het Zeemanskoor Lauwersoog, wat bij de over het algemeen wat oudere deelnemers bijzonder in de smaak viel. Vijf jaar geleden was de lunchstop in Termunterzijl nabij Delfzijl met uitzicht op de Eems/ Dollard, een geheel ander gedeelte van het Waddengebied. Opvallend was, dat de haven nu erg vol lag met vissersschepen uit diverse andere plaatsen, wellicht door de huidige hoge brandstofprijzen. Hier aan de haven is tevens het wadloopcentrum gevestigd. De Waddenzee behoort trouwens tot de Unesco Werelderfgoedlijst.

Na de lunch ging de rit verder naar Zoutkamp door Het Nationaal Park Lauwersmeer. Dit ligt op de grens tussen Groningen en Friesland, tegen de Waddenzee aan. Het gebied is de afgelopen 50 jaar volledig van karakter veranderd en bestaat uit het water van het Lauwersmeer, maar ook uit uitgestrekte rietvelden en weilanden waarop ‘wilde’ konikpaarden, Schotse hooglanders en koeien grazen, reden voor de families Alblas en van der Horst om hier even te stoppen. Er is een aantal uitzichttorens. Ook zijn er bossen en eilandjes waarop vogels in alle rust kunnen broeden. Het Lauwersmeergebied is een paradijs voor vogels en vogelaars, maar ook liefhebbers van wandelen, fietsen, kanoën en dorpjes bezoeken kunnen er hun hart ophalen.

We vervolgden onze route door het Nationaal Park Lauwersmeer om vervolgens een bezoek te brengen aan Zoutkamp. Na de afsluiting van de Lauwerszee en het verdwijnen van de garnalenvisserij uit de haven van Zoutkamp, is het dorp langzaam maar zeker uitgegroeid tot een toeristische trekpleister met de schilderachtige gebouwtjes met een garnalenpellerij aan de haven. Zoutkamp ademt nog altijd de sfeer uit van toen. De monumentale sluizen, het ruime water en de vissersschepen aan de kade staan garant voor gevulde terrassen.

Niet ver van Zoutkamp is in een voormalig kerkje in Houwerzijl een theefabriek en theemuseum te vinden. Zowel Zoutkamp als het theemuseum zijn in augustus j.l. nog in het Tv-programma “Denkend aan Holland” door André van Duin en Janny van der Heiden bezocht.

Nabij het gehucht Lammerburen bij de plaats Oldehove ligt in het Reitdiep het eerste in Nederland gebouwde elektrische gemaal De Waterwolf aan de Electraweg, een Rijksmonument, gebouwd in 1918, om samen met het stoomgemaal Wouda in Lemmer de problemen van de waterhuishouding in het noorden het hoofd te bieden.

Na de plaatsen Oldenhove, Saaksum en de meanderende Reitdiep via Ezinge naar Feerwerd om bij de korenmolen Joeswert een ijsjes-stop te maken. Vanuit Feerwerd reden we nog door het Groninger buitengebied en langs een gedeelte van het Van Starkenborghkanaal en Aduard naar het eindpunt het Van der Valk hotel. 

Hans Rump had na aankomst nog een tweede muzikaal optreden georganiseerd met een verrassingsoptreden van de Summerbrass collective 2022. Zij hebben de zomertour in stijl hiermede af kunnen sluiten bij Van der Valk Hoogkerk. Muziek en oldtimers zijn een perfecte match. Een prima georganiseerd evenement. Bedankt alle deelnemende muzikanten, super gedaan.

Voorafgaand aan het dinerbuffet werd nog een aantal prijzen bekendgemaakt en uitgereikt.

De Henk Stam wisselbeker ging dit jaar naar degene, die het snelst zich na het openstellen van de inschrijving hadden opgegeven, de familie Theunissen uit ’s-Heerenberg.

Voor de pechvogels onder ons was er een abonnement op het tijdschrift “Klassiek en Techniek” door de uitgever, Benno Schmitz, ter beschikking gesteld. Deze prijs konden Nick Gierveld en Wouter Smit in ontvangst nemen. Zij verzorgen respectievelijk de vormgeving en de redactie van de HAV-Varia. Zij waren naar Groningen gekomen met een Peugeot 201 uit  1936 op de aanhanger, met de bedoeling om de ritten met de Peugeot mee te rijden, maar helaas bleek de ontsteking onwillig. Max Ebbinge constateerde na afloop van de rit na onderzoek een gebroken rotoras en dat is niet eenvoudig ter plaatse te verhelpen. Zij hebben helaas geen meter met de Peugeot kunnen rijden. Frappant was wel de tekst op de achterruit  “Je voelt je lekkerder in een klassieke Peugeot”   😊

De prijzen voor de geschatte en exacte gewogen gewichten op de weegbrug van de fa. Zwama werden vervolgens bekendgemaakt. De grootste verschillen hadden Jaap Terlouw en Piet Nagel met respectievelijk een verschil van 2288 kg en 376 kg. Zij ontvingen een blok F1-chocolade. Ditzelfde kregen ook de heren Joop Jansen en Kruijer met een gedeelde derde plaats met beiden een verschil van 12 kg. De tweede en eerste prijs was voor respectievelijk de heren Wilman en Weuring met een verschil van 8 kg. en slechts 2 kg. Zij mochten beiden een door de sponsor ter beschikking gestelde uitgebreide gereedschapsset in ontvangst nemen. 

Twee van de aanwezige oprichters van de HAV w.o. de heer Astro hadden een kleine tentoonstelling ingericht met deelnemersschilden van jaarevenementen van de afgelopen bijna 60 jaar en enkele oude relevante artikelen. De heer Astro benadrukte, dat hij er buitengewoon trots op is om medeoprichter van een bloeiende vereniging te zijn. Zijn Y-Ford staat nu te pronken in een museum.

Na het dinerbuffet werd het ijsbuffet geopend door de 6-jarige Rosalie, de jongste deelnemer.

 Zondag 28 augustus

Op zondag werd na het ontbijt en de briefing gestart voor een kortere rit van 54 km. “Van klei naar zand” naar Drenthe.

We vertrokken vanaf de parkeerplaats van het hotel naar Roderwolde en Sandebuur en vervolgens naar Nieuw Roden, een nieuw dorp ten westen van de plaats Roden, dat door nieuwbouwwijken van Roden volledig tegen Nieuw-Roden is aangegroeid.

Op een groot parkeerterrein werd hier weer door Hotel Aduard een koffiestop met Groninger koek verzorgd.  De route gaat vervolgens naar Roderesch, maar even afwijken van de route levert een educatief bezoek aan Hunebed D1 op, zoals de familie Alblas had ontdekt.

We rijden nog door de plaatsen Norg, Peest en Donderen om van het mooie Drentse landschap te genieten om uiteindelijk weer bij het hotel te eindigen voor de afsluitende lunch.

Bij het afscheid konden we nog een originele Groninger noten koek in ontvangst nemen.

Het was al met al een gezellig weekend met een aantal boeiende bezoeken en mooie uitgezette routes.  Gelukkig werkte het weer gedurende het gehele weekeinde mee.

Wij danken de organisatoren van de regio Noord voor de organisatie van het HAV-jaarevenement 2022.

Tekst: Peter en Leonie Kuijvenhoven

Foto’s: Hans Rump, Peter Kuijvenhoven en Herma Doornekamp

Drone video: De Oostergast – Drone Videoproducties