Dit is een bijdrage van Herma Doornekamp

Zwartsluis onder zeil, 30 mei 2019

Op Hemelvaartsdag is er in Zwartsluis één maal per twee jaar een groot evenement waarbij de haven vol ligt met oude zeilschepen en de kade volstaat met een grote serie auto’s van de HAV. Aalt Selles zorgde daarbij voor het regelwerk en Klaas ten Napel zette (met wat hulp van Aalt) een prachtige route uit door het groene landschap van de Weerribben. Hoewel er meer dan een handvol echt oude automobielen (auto’s klinkt te ordinair voor deze schoonheden) mee reden, scheurden we met een snelheid van soms wel 70 km per uur (maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de teller van de Mercedes wel flink naar boven afwijkt) over slingerende weggetjes en redelijk smalle dijkjes. We kwamen opvallend weinig tegenliggers tegen maar wel erg veel enthousiast publiek! Ik heb nog nooit een rit meegemaakt waarbij we zoveel toegewuifd zijn. 

De dag begon met het opstellen van 28 oldtimers langs de haven die vol lag met prachtige antieke zeilboten. De lekkere koffie die uitgedeeld werd smaakte extra goed door het uitzicht op boten en auto’s. Iedere deelnemer werd blij gemaakt met een lunchpakket en een goodie bag. Om twaalf uur vertrokken we voor de hierboven genoemde rit waarbij we pauzeerden in Gelderingen, een buurtschap bij Steenwijk en dat was geen toeval want Johan Wardenier heeft hier zijn hele leven doorgebracht. Er  is nu een tentoonstelling aan hem gewijd, er speelt een musical in Steenwijk (4 keer uitverkocht) en er is een herziene versie van een eerder verschenen boek uitgebracht met nieuwe feiten. Hieruit blijkt dat het in deze omgeving nog heel erg leeft. Wat is hier aan de hand?

Voordat we naar binnen gaan vertelt Aalt in het kort dat Johan Wardenier in de jaren 30 van de vorige eeuw, op het hoogtepunt van de crisis, bekend maakt een brandstofloze motor te hebben uitgevonden. De gemeente Wolvega ziet er wel heil in, er zou een fabriek gebouwd worden voor 13000 werknemers op 60 ha. grond. Aan de andere kant werd er nogal geheimzinnig gedaan over de motor vooral naar de massaal toegestroomde journalisten, bovendien had niemand hem zien draaien. Een paar maand later begint vooral de burgemeester aan Wardenier te twijfelen, o.a. een toegezegde demonstratie gaat niet door, enz. Wardenier komt in een gesticht en tijdens zijn afwezigheid zou de motor zijn gestolen door mensen van Philips en het hele verhaal gaat uit als een nachtkaars. Feit is wel dat hij in WO 2 door Philips bevrijd wordt uit een concentratiekamp en nooit weer heeft gewerkt. Zelfs zijn graf in Gelderingen is niet geregistreerd, hoewel hij daar wel is begraven, aldus Aalt. Geheimzinnigheid en veel vragen dus. Op de tentoonstelling is d.m.v. grote uitvergrote kranten uit die jaren te zien wat het allemaal te weeg heeft gebracht. Samen met mooie oude foto’s, schetsen, tekeningen en draaiende Sterling motoren, even Googelen, krijgen we een mooi beeld van wat er die jaren in deze omgeving heeft afgespeeld. Was het een geniale fantast of een fantastisch genie, een opmerking die hier regelmatig genoemd wordt en het is ook de vraag die blijft hangen.

Om half vier werden we terug verwacht in Zwartsluis waar we, vooraf gegaan door een muziekkorps, onder veel belangstelling onze plek langs de kade weer opzochten. Daar werden we verwend met zelfgemaakte groentesoep en broodjes. Er kwam veel ‘commentaar’ op de aangepaste kleding die veel van de autobezitters droegen. Ik kreeg de vraag van een jonge knul of ik even met hem op de foto wilde. Onder flink gegrinnik van zijn vriendengroep werden we samen vereeuwigd.

Ook werden er een paar prijsjes uitgedeeld voor de mooiste of de leukste auto. In willekeurige volgorde: de auto die altijd erg veel bekijks heeft: de Goggomobil van dhr. van Riessen, verder de Dodge D2 Convertible Sedan van Taco de Jonge en de Plymouth Special de Luxe uit 1946 van dhr. v.v. Burg, op weg naar de Elfstedentocht.

Voor we het wisten was het vijf uur en was het tijd om weer op huis aan te gaan. Het was duidelijk: niet alleen wij hebben enorm genoten van de goed georganiseerde en verzorgde dag maar ook het publiek had het erg goed naar zijn zin. Dank dus aan iedereen die deze leuke dag heeft mogelijk gemaakt.

Herma Doornekamp

Deel deze pagina op uw sociale media
Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.