Dit is een bijdrage van Pieter Hof

Volvo 142 project van Jan Pothof

Volvo 142 DL-82-10

Historie en restauratie door Axel en Jan Pothof.

Hoe het begon. Na veel gepraat over wel of niet oude auto kopen, samen met mijn zoon, zijn we uiteindelijk naar een 3-zaterdags oldtimer restauratie workshop geweest in Delft. Mijn zoon wilde graag een oude Alfa Romeo Giullieta om mee te beginnen, maar dat werd ons door de docent ernstig afgeraden. Begin met een Volvo, veel verkrijgbaar, niet te duur, techniek uit het boekje en zeer bruikbaar. Zodoende werden wij besmet met het ‘Volvo virus’. Mijn zoon vond de 142 de mooiste Volvo vanwege z’n achterkant.

De aanschaf: MP 18-12-10 : Volvo 142 1970 Wit Prijs: T.e.a.b.

Omschrijving door de verkoper destijds:

—————————————————————————————————————————————–
Model: 1421341 T, 2003 ingevoerd toen getaxeerd op 6.500,-

“Heel veel laswerk aan verricht. Auto moet op enkele punten strak gemaakt worden o.a. linker achterscherm rand nieuw ingelast en onder langs de koker bij achterscherm. Tevens reservewiel bakken links & rechts nieuw ingelast. Kortom, iets strak maken en spuiten. Voorruit is helaas gebarsten bij het eruit halen. De auto heeft de laatste 3 jaar in een garage gestaan en gaat weg i.v.m. een nieuw project.”

5 mei 2011: 2e reactie na bod van 1000 euro:

“Als ik terug ben na m’n korte vakantie dan breng ik z.s.m. de motor aan het draaien, zoals ik aangaf moeten er nieuwe bougies in en een verdelerkap en rotor op. Prijs: ik zit te denken aan 1400 euro. Daarmee heb je denk ik een goede basis om mee door te gaan. In een van mijn eerdere mailtjes heb ik al aangegeven dat er nog wel het e.e.a. aan moet gebeuren om deze voor de ritten klaar te maken. Maar goed,ik geloof dat jullie je dat wel realiseren. Kom eerst maar eens kijken. Groeten, Ruud”

—————————————————————————————————————————————–
Wij hebben hem uiteindelijk gekocht en opgehaald in juni 2011 voor €1100,-

De volvo is daarna gestald in een loods van een goede vriend die (niet geheel toevallig) helemaal gek is van oude Volvo vrachtwagens, waarvan hij er 3 heeft.

De loods is in Rotterdam en niet verwarmd, wat in de winter wel eens erg koud is.

 

We sleutelen vanaf juli 2011 vrijwel iedere zaterdagochtend aan de Volvo, in eerste instantie alles sorteren, markeren en nog veel zaken loshalen. Na een uitvoering inventarisatie bestellen we de nieuwe onderdelen, oa remklauwen, remblokken. Nieuwe uitlaat, en alle rubbers worden besteld, een flink bedrag (net zoveel als de aanschaf van de auto). Door de studie van mijn zoon, en het erbij werken in het weekend, wordt het vooral een vader project, wat eigenlijk in 2012 en 2013 maar langzaam vordert. In 2014 beginnen we weer met wat met opbouwen. Zo ziet de auto er in 2014 uit:

Ondertussen kopen we allemaal verschillende onderdelen via markplaats, waar echt iedere dag wel wordt gezocht. Veel spullen komen bij dezelfde mensen vandaag, en dat blijken allemaal Volvo liefhebbers te zijn, zo leuk. We worden zelfs uitgenodigd om te komen eten en een ritje te maken. Maar zover zijn we nog niet. Tijdens de vakantie in Ierland, staat er ineens een compleet vrij nooit gebruikt, maar in nieuw staat verkerende set stoelen en bank op marktplaats, ik doe een bod van25 euro boven de vraagprijs (200) en hij is gelijk verkocht, ben op de dag na de vakantie gaan halen, alsof het nieuw is. Echt zo gaaf. In oktober is de nieuwe loods klaar en ben ik op maandag ook vrij, dan gaat t hard, en in mei is de volvo klaar voor de APK en voor de RDW keuring (GAS eruit), benzine als brandstof op kenteken. In juni is alles geregeld gaan we voor t eerst echt rijden, na 4 jaar klussen !

Bij een van de eerste proefritten gaat t gelijk mis, we worden ingehaald door een vrachtwagen en de volvo gaat door de zuiging alle kanten op, behalve rechtdoor, gelukkig geen schade, maar wel direct bij thuiskomst, goede schokbrekers (bilstein) en nieuwe iets kortere veren gekocht. Wat een verschil hij rijdt nu weer zoals bedoeld, strak en rechtuit. De Volvo laten taxeren voor de verzekering via een Technisch lid van de Volvo vereniging, taxatie waarde 6500,-

Kort daarna het volgende probleem, lekke koppakking, oeps, bij een bevriende garagehouder, wordt de kop opnieuw gevlakt en voorzien van nieuwe kleppen en nieuwe klepschotels. Gelukkig kunnen we na een flinke knip in onze portemonnee.  In 2016 is na veel overleg (origineel versus goed lopen) is de ontsteking vervangen voor een 123-ontsteking, wat rijdt hij nu fijn.

Afgelopen winter is de versnellingsbak vervangen, schakelen bij koude moter was vrijwel niet meer mogelijk, nu rijdt hij helemaal top.

Het blijft een feest om rond te mogen rijden in zo’n mooie 47 jaar oude Volvo, waarbij het rijdt als een gewone auto geschikt voor dagelijks gebruik, maar ja dat is zonde. Hij moet nog jaren zo mooi blijven.

Leuke anekdote, ik kom aanrijden met de Volvo bij mijn adres voor het kopen voor onderdelen voor mijn bedrijf (ict), vervolgens komt de baas naar buiten gelopen, met tussen zijn vingers zijn sleutels van zijn Porsche Boxster, of ik wilde ruilen…. Na 3 seconden nadenken, nee nooit ☺

Inmiddels 7000 km gereden in de afgelopen 2 jaar, de Volvo wordt alleen maar beter. Nog te doen: Klok in tunnelbak inbouwen, voortrein voorzien van nieuwe rubbers, enige vorm van geluidsisolatie aanbrengen, nadenken en sparen voor een nieuwe lak laag, maar 75% is goed….   

  

Stukje historie van de volvo:
20-10-1970 op kenteken gezet in Zwitserland, verdere gegevens onbekend.
1995 geïmporteerd in Nederland.
2003 gerestaureerd en getaxeerd bij Wim Classics, en verkocht.
2003-2008 bereden door familie in oosten van land, aardig wat storingen, in 2008 naast t huis geparkeerd
2008 overgenomen door Verkoper, en in zijn schuur de carrosserie gerestaureerd (3 jaar laswerk !)
2010 te koop gezet op marktplaats, vanwege ander project
2011 door ons gekocht, en verder alle techniek gerestaureerd of vervangen, zoveel mogelijk origineel

Deel deze pagina op uw sociale media
Bookmark the permalink.

Comments are closed.