Noord, Polderrit, 19 september 2021

Polderrit

Johanna en Germ Tiemersma hadden ook dit jaar (2021) op zich genomen een HAV-rit door het Groninger Landschap te organiseren, de Polderrit genoemd.

We konden ons verzamelen bij wegrestaurant Eemshaven te Losdorp. Wie dat wilde kon al vroeg in de ochtend zich melden op de verzamelplaats, de ruime parkeerplaats bij het restaurant om rustig auto’s te bekijken en bij te praten. Dit jaar mochten we binnen zitten en nog zonder toegangspas.

Nu had het restaurant zeker rustiger dagen gekend dan deze zondagmorgen want met ruim veertig auto’s en vijfentachtig deelnemers was Noord goed vertegenwoordigd. Onder het genot van koffie /thee kon worden bijgepraat voordat het tijd werd om te vertrekken. Of we konden nog even de auto’s in alle rust bewonderen in het heerlijke ochtendzonnetje.

Hierna was het openingswoord van Hans Rump die nog even vertelde dat er verschillende manieren waren om een route­beschrijving te maken en dat Johanna er voor had gekozen om dat op de meest arbeidsintensieve manier te doen. Niet zo leuk naar deelnemers en rit-uitzetters maar Hans uitte nog even de wens dat er toch nog een fout in de beschrijving zou zitten. Daarna nam Johanna het woord en zij wenste ons allen een foutloze rit.

We startten niet allemaal tegelijk maar iets gespreid om rekening te houden met de medeweggebruikers. En ja daar begon het al snel: aanwijzing ‘In de bocht linksaf’ betekent dat je daar dan ook bij een bocht die naar rechts gaat linksaf moet. Het is dan wel een verborgen zijweg die niet veel wordt gebruikt maar toch het is een zijweg, alleen zagen we dat niet. Dus buiten Holwierde was het een feest van kerende auto’s maar ook dit is een onderdeel van een HAV-tocht en de route werd vervolgd. Eerlijk is eerlijk het was geen fout in de routebeschrijving.

Door naar Delfzijl en bij het ‘STOPLICHT’ links, nee in Nederland bij een STOPLICHT stop je en sta je de rest van de dag stil bij een rood licht. Bij een ‘VERKEERSLICHT’ krijg je ook een groen licht en mag je verder rijden. Dat deden we dan ook door Farmsum, langs een uit 1727 stammende geselpaal, een van de weinig rijksmonumenten die er in Farmsum staat maar op die oude schandpaal zijn ze blijkbaar niet trots want die staat er een beetje verloren bij. En door maar weer naar de Oterdummer pier, ja hier in Groningen rijden ze dus met veertig oldtimers over een pier.

Je kunt over de Eems kijken en Duitsland zien en op het einde van de pier ontdekken dat daar de Eems stroomt, dat je terug moet en dan zie ook nog eens hoeveel deelnemers er zijn. Gelukkig is de pier breed genoeg voor al deze deelnemende auto’s.

Na het verlaten van de pier reden we verder onderaan de dijk richting Termunterzijl met zijn oude sluizen, een vast herken­nings­punt in vele dagtochten. Alleen lieten we ons deze keer verrassen door even voor Termunterzijl van richting te veran­deren en door Borgsweer te rijden. We reden via Woldendorp en Kopaf (ja zo heet dit streekje) naar Wagenborgen en ook hier kregen we het feestje van kerende auto’s op de weg (wees toch voorzichtig met die oudjes).

Gelukkig konden we allemaal snel de draad weer oppakken en  reden we zonder verdere problemen met de routebeschrijving naar het dorpshuis van Ten Boer waar we onze lunchpauze hielden. Hier waren ze natuurlijk voorbereid op onze komst en we konden zelfs beslissen of we binnen of buiten wilden zitten .

Wel werd het rijden van Kopaf door Wagenborgen besproken en of het nu een fout of verschil van uitleg was, duidelijk werd wel dat we allemaal beter kunnen omgaan met een TomTom dan lezen van een routebeschrijving .

Ondanks de uitleg tijdens de lunchpauze weten we nog niet of een doodlopende weg nu wel of geen weg is die wordt meegeteld als zijstraat (derde weg links). Laten we zeggen dat het een leuk onderwerp is voor de volgende koffieklets. We genoten ondertussen van de broodjes en de gehaktbal.

Al snel kregen we deel twee van de routebeschrijving uitgereikt en gingen we verder met het verkennen van het Groninger landschap. Gelukkig zijn er nog steeds wegen waar we niet dagelijks overheen rijden maar die toch leuk zijn om een keer overheen te toeren. Eigenlijk ging het bijna te voorspoedig door dorpen als Sint Annen, Westerwijtwerd, Middelstum, Huizinge,  Westeremden en Loppersum.

Ho stop Loppersum, daar wachtte ons toch nog een kleine verrassing: waren ze daar niet donderdagmiddag begonnen met het opbreken van de Lagestraat? Helaas dat wisten de route-uitzetters niet.

Nu we hebben niet gehoord dat één van de deelnemers in de kuilen van de kabelleggers is gereden, dus het ging toch nog goed. En het was eenvoudig om de Wijmersweg te vinden. Toch wel lekker een beschrijving met zowel de straatnamen als de plaatsnamen. Zo reden we verder door Garrelsweer naar het eindpunt.

Eindpunt, ja dat dachten we, de beschrijving was duidelijke dus wat kon er nu nog misgaan. Nu we wisten het nog niet maar bij die lange Hoeksmeester­weg stond ‘eerste weg rechts’. Dat had moeten zijn ‘tweede’ en daar hadden we dus de fout! Zo kwamen we terecht op een erg smalle landweg en keren op deze weg zat er niet voor iedereen in, dus zat er niets anders op dan doorrijden naar Wittewierum, ooit de naam van een klooster. Het klooster is dan wel verdwenen maar ruimte om de auto te keren was er wel en dus konden we de draad weer oppakken en kijken waar het misging.

Men vertelde later dat Hans Rump zo blij was dat er toch nog een foutje in de routebeschrijving zat dat het dak van de MG er af ging. Gelukkig is het iedereen gelukt het spoor terug te vinden en zo kwamen we zonder verdere problemen in Oosterwijtwerd, waar de koffie op ons wachtte.

We konden plaatsnemen op het terras aan het water. Na nog even napraten en de organisatoren te hebben bedankt, brachten we onze auto weer terug naar de stalling .

 

A.G. Hilgenga

 

  1. G. Hilgenga

 

Noord, Beurs Leek, 8,9 en 10 oktober 2021
Door | 2021-11-16T12:36:34+01:00 6 december 2021|District Noord|